Proč potřebujeme vitaminy

Definice vitaminů: Vitaminy jsou organické sloučeniny ve stravě. Proč je potřebujeme? Vitaminy jsou nezbytné pro růst, obnovu a zdravou funkci tělních buněk.Trh s čerstvou zeleninou Podílejí se na metabolismu bílkovin, tuků a cukrů.

 

Původ názvu vitamin

Vita=život

Amin=obsahující dusík. To se sice dodatečně zjistilo jako nepravda, ale název vitamin už byl zavedený a zůstal v platnosti. Nezbytné pro život.

 

Druhy vitaminů

  1. Rozpustné ve vodě:C a komplex vitaminů skupiny B. Vitaminy kromě B12 se v těle neukládají, musejí se průběžně doplňovat.
  2. Rozpustné v tucích:A, D, E, K. Vitaminy se ukládají v tkáních. Pokud je někdo extrémně hubený, tak tam může být s ukládáním vitaminů problém.

 

Proč potřebujeme vitaminy?Trh s čerstvým a uzrálým ovocem

Bez vitaminů by nemohly probíhat biochemické reakce, které přeměňují živiny na energii. Vitaminy udržují řadu tělesných funkcí a podílejí se na výstavbě nových tkání. Při nedostatku vitaminů dochází ke zhoršení zdravotního stavu. Vitaminy jsou nenahraditelné. Nelze zaměnit minerální látky za vitaminy, každá složka potravy má svou nezastupitelnou úlohu.

 

Může si lidský organismus sám vyrobit vitaminy?

Kromě vitaminu A, D a niacinu, si člověk sám „nevyrábí“ vitaminy. A i u těchto druhů si jich vyrobíme jen malé omezené množství. Navíc nás lékaři neustále varují, že se máme chránit před sluncem, hlavně v poledních hodinách v létě. Ale pro dostatečný příjem D vitaminu je nutné přijímat sluneční paprsky i v ostatních obdobích, protože si nejsme schopni vyrobit dostatečnou zásobu na celý rok.

 

Vitaminy jsou ve stravěJablečný kompot plný vitaminů

Pokud přijímáme pestrou a vyváženou stravu, tak bychom měli teoreticky mít dostatek vitaminů, minerálů a stopových prvků. Teorie je jedna věc, praxe ale může být úplně jiná.

Pestrá a vyvážená znamená:4 x denně zelenina a ovoce, 4 x denně vláknina, 2 x denně mléčný výrobek, 2 x denně bílkovina. Navíc záleží, z jakého zdroje potraviny pocházejí. Ideální by bylo, kdybychom každý měli svého farmáře, který nás bude zásobovat ovocem, zeleninou, masem, vajíčky, vše čerstvé a s láskou a bez chemie produkované.

 

Proč nechutná jahoda či rajče jako v dřívějších dobách?

Obsah vitaminů a minerálů v ovoci a zelenině závisí na počasí, podnebí, půdě, ve které rostou, době zrání a jestli jsou utržené v době zralosti nebo „podtržené, jak jsou skladovány a jak dopravovány ke spotřebiteli. A nakonec i na tom, jak je spotřebitel zpracuje. Existují studie, které dokazují, že za posledních 40-50 let pokleslo množství vitaminů a minerálů v ovoci a zelenině až o 60%. A o tom to je.

Jahoda či rajče z vlastní zahrádky jsou chutnější, voňavější a zdravější než dovezená v nedozrálém stavu, to jsme si už všichni ověřili…Vitaminy Vital od Bylináře Karla

 

Jak se ztrácejí vitaminy?

Vitaminy se ztrácejí tepelnou úpravou, skladováním, vitamin E zmizí zmrazením. Těhotné a kojící ženy, kuřáci, lidé ve stresu, při nemoci a v rekonvalescenci mají zvýšenou potřebu vitaminů a minerálů. Ztráty spolehlivě zajistí konzumace alkoholu, který naruší absorpci a využití vitaminů a minerálů. Při redukčních dietách a u dětí a seniorů, kteří přijímají méně potravy, nelze doplnit dostatečné množství vitaminů a minerálů z běžné stravy. Proto je vhodné užívat doplňky stravy - vitaminy, minerály a stopové prvky.

 

Doplňky stravy s vitaminy

Používáním doplňků stravy máme pod kontrolou spotřebu vitaminů i minerálních látek.

VITAL B+C komplex doplní denní dávku vitaminů B a C

VITAL D doplní v měsících říjen-květen denní dávku vitaminu D nezbytného pro imunitu a zdravý stav kostí.

VITAL C je komplex vitaminu C a bioflavonoidů

VITAL IMUN

Synefrin+niacin pro metabolismus a při hubnutí